Att sälja böcker är inte som att sälja glass en het sommardag

IMG_0578

– Mina läsare tycker att mina böcker är som Dan Browns fast bättre, säger jag till de som kommer fram till bordet.

Min målgrupp för Europatrilogin är välutbildade män i åldersgruppen 30 – 70 år. Det kan även vara partnern till sådana män, oftast en lika välutbildad  hustru. Karaktäristiskt för dem är att de gör karriär inom tjänstesektorn eller har gjort det, de har stor integritet, de reflekterar gärna över tillvaron och är inte främmande för filosofiska samtal.

Att det var min målgrupp visste jag inte när jag skrev eller först gav ut böckerna, utan är något jag konstaterar efter att på egen hand ha ägnat mig åt försäljning av dem. Det är nämligen i stort sett sådana människor som köper mina böcker. De är inte lätta att hitta, men när de dyker upp går införsäljningen på några minuter.

Jag är inte en person som slår igenom över en natt. För det krävs en tur jag aldrig har haft. Jag är mer typen som kämpar tio år i motvind och sedan slår igenom över en natt.

Det har inget med hur jag skriver eller kvaliteten på mina böcker att göra, utan tycks vara mitt öde. Det hade varit likadant om jag hade försökt mig på något annat.

Så när jag läser om andra författares snabba och blixtrande debuter brukar jag försöka tänka på Aisopos fabel om haren och sköldpaddan. Det hjälper i alla fall lite.

En konsekvens av ovan insikter är att mitt tillvägagångssätt blir ungefär detsamma som Ingemar Stenmark hade på sin tid: Jag vet inget om tur, bara att ju mer jag tränar desto mer tur har jag.  Ju mer jag tränar på att skriva och nå ut med mitt författarskap desto större tur har jag i försäljningen.

Just nu tränar jag i Stockholm, närmare bestämt i Söderhallarna. Jag är här med mina drivna och entusiatiska författarkollegor från Egenutgivarnas Stockholmsgrupp. På ett litet cafébord har jag ställt upp mina böcker och bredvid har jag min nya roll-up. Läget är utmärkt och människor stannar till.

– Mina läsare tycker att mina böcker är som Dan Browns fast bättre, säger jag till de som kommer fram till bordet. I en marknadsundersökning jag gjorde visade det sig att 80% sträckläste båda delarna.

De ler, nickar intresserat, läser baksidestexterna och texten på roll-up:en. Sedan går de flesta vidare. Att sälja böcker är inte som att sälja glass en het sommardag. Det är helt klart.

DSC_0003

Just nu tränar jag i Stockholm, närmare bestämt i Söderhallarna. På ett litet cafébord har jag ställt upp mina böcker och bredvid har jag min nya roll-up. Läget är utmärkt och människor stannar till.

Fast när någon ur målgruppen dyker upp då är det som att servera en kall öl vid poolen. De ser uppriktigt tacksamma ut. Och glada.

Människor i vårt land tar böcker på stort allvar. Det är inte en liter mjölk man köper och priset är inte det viktiga. Det viktiga är att boken ger ett bestående intryck. Ingen vill bli besviken och man vill tro på boken och författaren innan man köper.

Just nu bygger jag relativt lätt det här förtroendet när jag själv säljer och någon ur målgruppen köper.

Just nu bygger jag relativt lätt det här förtroendet när jag själv säljer och någon ur målgruppen köper.

Blicken jag får av mina kunder när de slutfört köpet påminner om den jag får i andra sammanhang när stora affärsavtal slutits. Vi har en överenskommelse, mycket står på spel. Boken måste leverera! Trots att det här bara handlar om ett par hundralappar.

Ett stort förlag behöver inte bygga förtroende på det sätt jag måste. De lägger ner stora summor på att exponera boken (och författaren) i alla upptänkliga media och därigenom blir det lättare för kunden att hantera besvikelsen om boken var fel. Man köpte ju boken i god tro för att förlaget, media och bokhandlaren sa att den var så fantastisk och många andra har köpt samma bok. Att den sedan visade sig vara dålig är inte läsarens fel. Man har helt enkelt blivit lurad. Det argumentet fungerar inte med en okänd bok och författare.

Just nu bygger jag relativt lätt det här förtroendet när jag själv säljer och någon ur målgruppen köper. Problemet jag måste lösa innan jag ger ut tredje delen i Europatrilogin är hur jag når målgruppen via andra kanaler än det fysiska mötet. Hur ska jag rikta en genomtänkt och ekonomiskt försvarbar kampanj mot just de människor i Sverige för vilken min Europatrilogi gör skillnad? Jag är övertygad om att de är tillräckligt många för att det ska vara såväl inspirerande som lukrativt.

Något som är viktigt för mig är att hålla isär skrivandet av en bok med marknadsföringen och försäljningen av den. Jag tänker inte låta mina kunskaper om mina läsare styra min kreativitet. Det jag skriver måste komma ur hjärtat och vara försvarbart inför inkvisitionen om så behövs. Däremot kan jag naturligtvis kommunicera kring den färdiga boken utifrån vad jag hunnit lära mig om målgruppen.

 
 

 

Powered by WordPress. Designed by WooThemes