Topp 10 nominering till Selmapriset för andra året i rad – intervju med författaren

Igår lade jag ut en sorglig bild på mig själv i sociala medier och skrev: ”Att vara jag och göra det jag gör är nog det svåraste jag har gjort.”

Du är nominerad som en av topp 10 till Selmapriset andra året i rad, hur känns det? 

Igår lade jag ut en sorglig bild på mig själv i sociala medier och skrev: ”Att vara jag och göra det jag gör är nog det svåraste jag har gjort.” Idag är jag nominerad som en av topp 10 till Selmapriset för andra året i rad. Hur känner jag mig? Ungefär så patetisk som alla konstnärer känner sig. Stormar i ett vattenglas typ fyra gånger om dagen. För övrigt jätteglad och stolt.

Hur ser du på Selmapriset?

Priset ges ut till årets bästa egentutgivna bok. När nu den negativa stämpeln på egenutgivna böcker försvinner alltmer och det håller på att bli trendigt att ge ut själv ökar naturligtvis värdet av priset. Jag ser ju att mina medtävlare är oerhört skickliga och drivna författare som försöker skapa något utifrån sig själva och sitt kall snarare än att anpassa sig till förlagens trender. Jag är stolt att vara en av dem.

Så småningom kommer Selmapriset mer att vara ett pris för oberoende författarskap – alltså indieförfattare – än fokusera bara på utgivningsformen. Att vinna det priset kommer att vara minst lika prestigefyllt som motsvarande internationella priser och förmodligen värdesättas högre en Augustpriset bland de inbitna.

Vad är fördelen med egenutgivning? 

Jag vill tona ner själva utgivningsformen. Idag finns tjänster som Vulkanmedia som på ett mycket professionellt sätt hjälper till med utgivningen. Så det handlar mer om synen på sig själv och sitt författarskap. Man är mer entreprenör än tjänsteman, vilket jag uppfattar att många författare på stora förlag är. Man styr själv sitt författarskap och vilken riktning det ska ta. Indieförfattare är ett mer adekvat begrepp. Jag tycker att Kristina Svenssons formulering är den bästa för vad det handlar om: ”Indieförfattare eller oberoende författare är ett förhållningssätt snarare än utgivningsform.”

De två nomineringarna är för de två sista delarna i Europatrilogin, vad handlar den om? 

Europatrilogin består av tre politiska och filosofiska spänningsromaner: Berättelsens ängel, Heidenstams misstag och Äventyrliga hjärtan. De handlar om konfrontationen mellan den auktoritära, nynazistiska rörelsen Förbundet för Europas frihet, med anspråk på att härska i Europa, och Sveriges Radios utrikeskorrespondent i Paris, Carl-Henrik Wiberg. Till sin hjälp får Carl-Henrik marknadsassistenten Madeleine Raeder, en svensk tjej som gör kometkarriär på ett stort franskt företag. Utan att veta om det bär Madeleine även på en hemlighet rörelsen vill komma över.

Jag ser ju att mina medtävlare är oerhört skickliga och drivna författare som försöker skapa något utifrån sig själva och sitt kall snarare än att anpassa sig till förlagens trender. Jag är stolt att vara en av dem.

Vad ligger bakom Europatrilogin? Vad fick dig att skriva böckerna?

Första delen av Europatrilogin började jag skriva när jag bodde i Paris våren 2010. De krafter jag såg i rörelse, främst via Front National, skrämde mig på djupet. Fast de kändes fortfarande avlägsna. Att skriva om en nazistisk konspiration mot det demokratiska Europa framstod ännu som lite krystat och hypotetiskt. När jag skrev sista delen i Berlin i somras kändes det som om jag beskrev något som kunde hända utanför på gatan när som helst.

Varför ska man läsa Europatrilogin?

Först och främst är Europatrilogin garanterat spännande. Jag har ännu inte mött någon läsare som inte tycker att böckerna är bladvändare. Det som jag ändå tror stannar kvar efter läsningen är redogörelserna för de motstridiga tankegångar som dominerat Europa de senaste hundra åren: demokrati kontra diktatur, respekt och tolerans kontra segregation och aggression.

Ytterst ska man läsa Europatrilogin för att bli varse vad som faktiskt kan hända om vi inte värnar de europeiska kärnvärdena: bildning, moral, integritet och civilkurage. De strömningar som förde Europa till ruinens brant under andra världskriget har vind i seglen igen. Europatrilogin handlar om motståndet mot detta.

 

 

 

Powered by WordPress. Designed by WooThemes